۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

آمار جدید حاملان ویروس اچ آی وی (ویروس زمینه ساز بیماری ایدز) در ایران، نشان می دهد که میزان آلودگی به این ویروس از طریق رابطه جنسی افزایش داشته و نسبت به دو دهه گذشته دوبرابر شده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران، تا ابتدای فروردین ماه گذشته نزدیک به ۲۱ هزار نفر (۲۰ هزار و ۹۷۵ نفر) حامل ویروس اچ آی وی در این کشور شناسایی شده اند که از این تعداد بیش از ۹۲ درصد را مردان و کمتر از ۸ درصد را زنان تشکیل می دهند.
ارتباط جنسی با ۱۷/۹ درصد دومین عامل اصلی انتقال ویروس اچ آی وی در ایران عنوان شده است که در مقایسه با آمار مشابه سال ۱۳۶۵ که ارتباط جنسی را عامل انتقال نزدیک به ۹ درصد از افراد اچ آی وی مثبت اعلام کرده بود، دو برابر شده است.
بشنوید
پیش تر، کارشناسان و مقامات بهداشتی ایران از افزایش آمار ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق رابطه جنسی ناایمن، هشدار داده بودند و با توجه به جمعیت جوان این کشور خواستار توجه بیشتر به آموزش همگانی در این زمینه روابط جنسی شده بودند.
بنابر آمار جدید، بیش از ۴۰ درصد از حاملان ویروس اچ آی وی، جوانانی هستند که از ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند.
همچنین براساس آمارهای جدید، آلودگی از طریق سرنگ آلوده و اعتیاد تزریقی نخستین علت اصلی آلودگی افراد به ویروس اچ آی وی است و بیش از ۷۰ درصد حاملان این ویروس، راه اصلی انتقال را اعتیاد تزریقی عنوان کرده اند که در مقایسه با آمار مشابه سال ۱۳۶۵ کمتر از یک درصد افزایش نشان می دهد.

سریعترین روش انتقال ویروس اچ آی وی

استفاده از سرنگ آلوده که مستقیما خون فرد مبتلا را به دیگران انتقال می دهد، سریع ترین روش انتقال ویروس های زمینه ساز بیماریهای عفونی است که از راه خون انتقال می یابند
مقامات بهداشتی ایران پیش تر، از گسترش برنامه های کاهش آسیب و خسارات اعتیاد در این کشور خبر داده بودند و توزیع سرنگ، تشکیل مراکز سرپایی کنترل ایدز و اعتیاد (DIC) و کلینیک های ارایه کننده درمان های نگهدارنده (مانند متادون درمانی) را از برنامه های خود در زمینه کنترل اعتیاد تزریقی عنوان کرده بودند.
اگر چه از رابطه جنسی ناایمن به عنوان اصلی ترین عامل انتقال ویروس اچ آی وی در جهان یاد می شود، اما استفاده از سرنگ آلوده که می تواند مستقیما خون فرد مبتلا را به دیگران انتقال دهد، سریع ترین روش انتقال ویروس های زمینه ساز بیماریهای عفونی که از راه خون انتقال می یابند، شناخته می شود.
بیش از دو دهه از ورود ویروس اچ آی وی (زمینه ساز بیماری ایدز) به ایران می گذرد.
نخستین مورد ابتلا کودکی شش ساله بود که به دلیل تزریق فرآورده خونی آلوده به ویروس اچ آی وی مبتلا شد.
بیماری ایدز، چهارمین بیماری کشنده در جهان است و هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس اچ آی وی هستند.

۱ نظر:

  1. همیشه با خودم میگم با وجود این همه پیشرفت در علم پزشکی چرا دارویی برای درمان ایدز کشف نمیشه!!..راستی اون پستی که فهرست 10نفر قدرتمند جهان رو توش نوشتی جالب بود..

    یوسف

    پاسخحذف