۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

چگونه از شر صدای وو-وو-زلا راحت شویم؟!

مدت‌ها منتظر مانده‌اید تا جام جهانی شروع شود و بازی تیم‌های مورد علاقه خودتان را دنبال کنید. کیفیت بازی‌ها بد نیست، سیستم فیلمبرداری بازی‌ها هم پیشرفته‌تر از هر وقت دیگری است، اما تنها مشکل عمده این بازی‌ها به اعتقاد من و به احتمال زیاد خیلی‌های دیگر صدای آزادهنده این شیپورهای خاص تماشگران آفریقای جنوبی یعنی vuvuzela است.
با جستجویی در اینترنت مشخص می‌شود که خیلی‌ها شاکی شده‌اند، طوری که در فیس بوک یک جمعیت ۸۰ هزار نفری خواستار ممنوع شدن وو-وو-زلا شده‌اند. آنها شاکی هستند که این صدای آزاردهنده باعث می‌شود که صدای تشویق تماشاگران و هیجانشان را موقع صحنه‌های حساس یا لحظات به ثمر رسیدن گل نشنوند و به جای آن یک صدای یکنواخت را تحمل کنند.
شبکه‌های تلویزیونی می‌گویند که وو-وو-زلا صدای گزارشگرهای حاضر در محل بازی‌ها را محو می‌کند. لیونل مسی -ستاره تیم آرژانتین- معتقد است که این صدا باعث می‌شود که بازیکنان تیم‌ها نتوانند به راحتی با هم ارتباط صوتی برقرار کنند و کریستیانو رونالدو هم گفته است که سدای وو-وو-زلا تمرکز تیم را کم می‌کند.

من نمی‌دانم بالاخره چه زمانی فیفا این وسیله آزاردهنده را ممنوع خواهد کرد، به همین خاطر و برای اینکه گوش‌هایم را دوست دارم و اصلا علاقه ندارم سردرد بگیرم، جستجویی کردم تا ببینم کسی چاره‌ و راه حالی برای خلاص شدن از دست صدای وو-وو-زلا پیدا کرده است یا نه.
راه حل نخست: به تنظیمات تلویزیون خود بروید و از اکولایزر، صدای ۳۰۰ هرتز را پیدا کنید و شدتش را پیین بیاورید. با این کار، شما فقط اندکی از شدت صدای وو-وو-زلا را کم می‌کنید.
راه حل بعدی خرید فیلتر مخصوص وو-وو-زلا است. این وسیله ۲٫۹۵ دلاری، با ایجاد صدایی با همان دامنه وو-وو-زلا، اما با فاز مخالف، صدای این ساز ناکوک را حذف می‌کند.
یک آقای آلمانی هم در اینجا توضیحاتی در مورد یک شیوه دیگر داده است، اما من با استفاده از مترجم گوگل نتوانستم چیزی از این راهنما سردربیاورم!

اما کار بسیار ساده‌تر این است که که یک قطعه MP3 مخصوص حذف صدای وو-وو-زلا دانلود کنید و حین پخش مسابقه فوتبال با یک وسیله مثلا پی‌سی، لپ‌تاپ، گوشی موبایل یا پخش‌کننده MP3، که در نزدیکی تلویزیون شماست، این قطعه را پخش کنید. توجه کنید که شدت صدای این MP3 را باید به اندازه صدای تلویزیون بالا ببرید.
خودم در حال دنلود این فایل ۸۲ مگی هستم، تا فردا شب تستش کنم، ببینم واقعا از شدت مشکل کم می‌کند یا نه. شما هم وقتی تست کردید، برایم کامنت بگذارید، بنویسید، توانستید مشکل را حل کنید یا نه!
راه حل بعدی این است که از صدا و سیما بخواهیم فیلتر صوتی مخصوص را تهیه کند و صدای استادیوم را بعد از پردازش با این فیلتر برایمان پخش کند و یا اصلا به سبک و سیاق سابق، یک قطعه صوتی نامربوط را به جای صدای اصلی استادیوم برایمان بگذارد!

۱ نظر:

  1. ای بابا بیخیال فوتبال..
    خوبه خودتم از ورزش بیزاری بعد از فوتبال مینویسی؟! :-))
    همون نوشته های کوتاهت خوب بودن!! :دی

    یوسف

    پاسخحذف