۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

پیش بینی فاتح جام جهانی با کمک سیستم امتیاز دهی Elo

حدود ۶ روز از بازی ها جام جهانی می گذرد و تیم ها مشغول بازی های گروهی هستند. از وو وو زلاها و دود کردن مغز پرنده در آفریقا به مناسبت جام جهانی و سطح کمی و کیفی بازی ها که بگذریم، پیش بینی همیشه لذت خاصی دارد آن هم پیش بینی بازی های جام جهانی. اما سیستم امتیازدهی Elo می گوید که می تواند حدس بزند شانس چه تیم هایی برای قهرمانی در این جام بیشتر است.
سیستم امتیاز دهی Elo از شطرنج منشا گرفته است. این سیستم توسط Arpad Elo، فیزیکدان و استاد شطرنج مجاری در سال ۱۹۶۰ برای جایگزینی با سیستم امتیاز دهی Harkness که در بعضی مواقع امتیازات اشتباه میداد، گسترش داده شد. ایده ی پشت این سیستم امتیاز دهی، آن مهارتی ست که از بردها، باخت ها و تساوی ها استنتاج می شود. اگر بازیکنی بر یک رقیب با رتبه بندی بالاتر برتری یابد، صاحب امتیاز بالاتری خواهد شد.
سیستم امتیازدهی اولیه Elo زمانی طراحی شده بود که قدرت محاسبات محدود بودند. بنابراین این استاد شطرنج مجاری، فرضیات ساده ایی را در نظر گرفت. او فرض کرد، بازیکنان شطرنج می توانند روزهای خوب و روزهای بدی داشته باشند و کارایی شان به طور عادی توزیع شده، است.
برای اینکه این سیستم برای فوتبال کاربرد داشته باشد، به سیستم امتیاز دهی اصلی Elo تنظیماتی اعمال شد. مثلا، امکانی برای نوع بازی ها اضافه شده بود. بدین معنی که قاعدتا برد در جام جهانی با ارزش تر از برد در یک بازی دوستانه است. تنظیمی هم برای مزیت بازی های خانگی صورت گرفته بود. بنابراین برد در خانه حریف از اعتبار بالاتری برخوردار است.
اما ببینیم که این سیستم امتیازدهی چه شانسی برای تیم های حاضر در جام جهانی قایل شده است. امتیاز هر تیم را هم می توانید در کنار نام تیم ببینید.
جالب است بدانید که، سیستم امتیاز دهی Elo، کره جنوبی را شانس سیزدهم (از ۳۲ تیم) و شیلی را شانس دهم برای قهرمانی در جام جهانی می داند.
- قاعدتا رتبه ها به مرور زمان جابجا می شوند. اطلاعات به روز شده را می توانید از صفحه ی خانگی سیستم امتیاز دهی Elo دریافت کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر